Porslinsblomma 2

Det efterlystes en närmare bild på blomman och skötselråd :-).

Den första är från när den nyss slagit ut.
 
Den andra är suddig och då har blomman slagit ut helt.


Blomman var jättefin, men nu har den blommat ut. Ungefär två veckor var den vacker att se på.

Några speciella skötselråd kan jag inte ge. Jag brukar glömma ge mina blommor vatten, så mycket vatten har den inte fått och ingen speciell näring heller.  Så jag blev väldigt chockad när det började komma en knopp. Då fick jag lite panik hur jag skulle få knoppen att överleva och blomma (för det har hänt att knoppar på andra blommor har ramlat av). Men lite mer vatten och så flyttade jag den lite ljusare... inte för att jag vet om det hade någon inverkan överhuvudtaget.


Kommentarer
Postat av: Mamma

Jag har ju gröna fingrar,som du säkert vet.Jag tror inte du skulle ha flyttat den,för blev det knoppar där den stod så trivdes den säkert där.

2009-10-25 @ 22:55:44
Postat av: Christina

Jättefin!

2009-10-26 @ 07:03:10
Postat av: Petra

Tack för tipset! Min står i hallen uppe i de där små fönstrena, men det kanske är för mörkt där?!?! Ska ta å flytta den direkt! Å vatten..... vad är det?? det glöms OFTA bort att ge mina blommor den varan!

Men nu ska jag flytta den å se om den vill blomma ;)

2009-10-26 @ 07:23:57
Postat av: gullet

Det ser ut som det är en porslinsblomma. Vi hade en sådan när jag var liten. Den växte i en spalje. Så vacker. Oftast dör inte våra krukväxter av för lite vatten, utan av för mycket av den varan. Snälla du ,gör inte samma misstag som jag oftast gör. Om en växt börjar blomma och bli vacker då flyttar jag på den och då händer det att den slutar blomma och knopparna faller av.

2009-10-26 @ 13:04:51
Postat av: Erika

Porslinsblommor är såå fina och de luktar gott också. Men de är jättekänsliga för flytt. Om den har gett knopp och blommor på ett ställe så behåll den där. Du ska inte klippa bort "knuten" där blommorna var för det kommer nya knoppar på samma ställe. Lite tips från experten... ;-)

2009-10-27 @ 10:58:20
Postat av: Fia

Jättevacker =)

2009-10-27 @ 19:22:59
Postat av: Leo

Vacker!

2009-10-29 @ 08:47:08
URL: http://metrobloggen.se/leoscookie
Postat av: Veronica

Inte för att jag vet, men jag tror att det skall vara så att växter med tjocka blad skall inte ha så mycket vatten och det ser ut som denna blomma har tjocka blad.

2009-10-29 @ 18:36:21
URL: http://thesecretofmylife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0