Finalen

Så var det då dags för finalen av dessa lördagars deltävlingar. Har ingen aning om vem som kommer vinna ikväll. Jag tycker att alla är bra, så vem som helst kan ta hem segern ikväll. Men det är ju svårt att veta om den som svenskarna tycker bäst om, är den som slår i resterande Europa. Det brukar ju inte vara så. Det är olika kulturer och musikstilar, så det är bara att acceptera att "öst" röstar på "öst". De nordiska länderna har ju alltid röstat på varann, medelhavsländerna på varann osv. Så klart att det blir så kallad "kompisröstning" i Eurovision song contest.
Jag vet inte ens om jag törs gissa på vem som kommer topp fem. Det kan vara vem som helst.
Jag är ingen balladmänniska, men jag tycker om Molly Sandéns låt och Sarah Dawn Finer blir bättre efter att man hört den några gånger. Sen är det ju Caroline af Ugglas som är väldigt annorlunda. Tycker om den, bara jag inte ser på när hon sjunger. Malena Ernmans opera är också en udda låt som jag tycker om. Men vet inte om Carolina och Malena skulle passa i Eurovision. Så är det ju Sofia som sjunger på grekiska. Skulle platsa i Eurovison men inte som Sveriges bidrag. HEAT är en annan udda favorit, och Emilia. Kan komma sist, men kan även komma högt. Gillar båda två. Måns, EMD, Alcazar och Agnes är väl de som kommer spelas mest i radio. Svensk pop,m kanske man skulle kalla det. Men har de chans i Eurovision?
Det kan gå hur som helst. Men är det bevis på ett starkt startfält? Eller är det typiskt svenskt, alltså lagom bra?

En halvtimme kvar till kvällens underhållning. Ska bänka mig framför TV:n med ett glas vin. (Eller om jag ställer mig och stryker samtidigt istället).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0