Medfött?

Har flickor någon medfödd gen att de ska vara fel på alla kläder och att det de hade igår inte duger idag m m?

Det är en kamp varje morgon om kläder , men även om att hon ska skynda sig. Tror inte hon vet vad skynda betyder. För det första vill hon aldrig gå upp när jag börjar väcka henne på morgonen. När hon väl kommer upp börjar det gnällas. "Vill inte ha de byxorna och den tröjan knölar sig etc....". Och då plockade hon fram kläderna själv kvällen före! Idag kom hon på att hon skulle inte ha jeansen hon hade igår för de blev för "knöligt" och huvtröjan hon hade skulle hon heller inte ha för det blev "så dumt" när hon stoppade ner dem i täckbyxorna. Men samma T-shirt hade hon på sig när hon kom ner till frukosten iallafall. Men någon tröja som dög hade hon inte funnit. Fann fram en åt henne som hon granskade noga. Visst, det var fel på den också. Det var muddar på den! Åhhhhhh....(sa både hon och jag). Men jag brydde mig inte om hennes gnäll så hon har den tröjan på sig iallafall. Frukosten gick bra idag. Hon åt utan att jag var tvungen att påminna henne om att hon ska äta. Sen var det det vanliga tjatet på att hon skulle borsta tänderna och tvätta sig och skynda sig så hon hann med bussen. Visst, på med jackan och skor, gick ganska snabbt, men sen måste man ju se i spegeln när man sätter på mössan så att den sitter precis lagom långt bak på huvudet så att den hänger bakåt och att det sticker fram lagom med hår. Hon hann, knappt.

Sonen går upp nästan direkt, sätter på sig de kläder som ligger framme, går ner och sätter sig och äter frukost, går och borstar tänderna mm och sen är han klar. De få gånger han gnäller på morgonen är när jag tagit fram jeans, för det vägrar han att ha.

Det här med kläder har varit ett problem sen hon var liten. Hon började tidigt med att tala om vad hon ville ha och inte ha. Minns en rosa fleecetröja med en häst på som hon tyckte var jättefin. Men hon tyckte inte om fleece. Försökte flera gånger att få på henne denna tröja. Till slut lade jag kvar den på dagis så att hon skulle ha den som tjockare tröja under ytterkläderna. Det brukar ju gå bättre om det är någon annan som säger till. Men icke. Till slut sa personalen till mig att den där tröjan kunde jag ta hem och ge bort till någon annan, för den vägrade hon sätta på sig! Det finns många fler sådana bestämda saker hon inte velat sätta på sig men ibland kan det ha ändrats efter ett tag. Har lärt mig att inte tjata om hon får något nytt, utan att hon får testa själv när hon känner för det. Brukar gå bra då, för jag tror hon är lite "vrång".  Just nu är det visst muddar på tröjor som hon inte vill ha. Det blir så knöligt i täckbyxorna när hon stoppar ned den. T-shirt under tröja är också knöligt liksom långkalsonger under byxor. (Kommer ihåg att jag själv inte ville ha långkalsonger men då tror jag att jag var äldre.) Sen är det ju dessa färger på kläderna. Förr var det rosa men det har visst ändrats till svart och vitt för tillfället.

Skulle hon få ha på sig precis det hon vill skulle det bli linne och cykelbyxor/tights. Men tror faktiskt att hon själv känner att det är för kallt vid den här årstiden för det.

Kommer inte ihåg att jag var så när jag var liten, men det talar nog mamma om för mig om jag nu var det. Minns att jag inte ville ha vilka färger som helst och att det gick i perioder vad jag ville ha men då var jag äldre än 6 år iallafall.

Kommentarer
Postat av: Veronica

Rolig läsning, haha. I vanliga fall så vet jag inte hur morgonrutinerna för mina barn ser ut då jag åker innan de vaknar, men nu har jag varit hemma och varit sjuk i två dagar och följt dem. Det har varit lite intressant att se och höra dem kan man säga...

2009-01-20 @ 09:57:48
URL: http://thesecretofmylife.blogg.se/
Postat av: Jennie

usch jag bävar för den dagen jag kommer dit. Det värsta är att jag är precis lika dan!

2009-01-20 @ 10:48:03
URL: http://tvabarnsmammansblogg.blogg.se/
Postat av: Veronica

Javisst händer det nåt. Vet du hur man gör för att ta bort rutan runt rubriken på inläggen? Kan ju höra med de andra om fler vill vara med på en BLOGG-kväll. Vi verkar ju vara några stycken...

2009-01-20 @ 12:13:23
URL: http://thesecretofmylife.blogg.se/
Postat av: mamma

Jag minns inte att det var problem när du var så ung som E. Du hade väl inte så mycket att välja mellan heller.Färger var nog bare när jag tvättade dina röda/blå shorts så dom blev orange/bruna.Då var det inte kul.

2009-01-20 @ 16:50:05
Postat av: Christina

Min dotter är lite lik din fast hon har blivit bättre. När hon var liten var strumpor ett STORT problem! De skulle sitta perfekt annars vägrade hon ha dem överhuvudtaget. Har lärt mig att det inte är någon större idé att försöka påverka tröjvalet till vardags... mer elr mindre omöjligt.

2009-01-20 @ 18:37:51
URL: http://kvarnhia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0