Kalas, kalas, kalas

Nu börjar en intensiv period med födelsedagar och kalas. Vet inte vad det är för känslor som infinner sig i början på sommaren men de flesta födelsedagar verkar vara på våren (räkna bakåt så kommer man till pingst och midsommar t ex).
Det är både släkt och vänner som fyller år inom de närmaste månaderna. I den här familjen fyller tre stycken snart år. Sonen är först, sen fyller dotter drygt två veckor efter honom och sen är det sambon två veckor efter henne. Sen är det många andra som fyller mellan dem och före och efter men då behöver inte jag fixa tårta m.m. (vad jag vet).
Barnen vill ha kalas iallafall, har de sagt. Jag tycker att de ska ha ett gemensamt kalas, vilket underlättar både för mig och andra föräldrar som inte vill skjutsa flera helger på rad (eftersom det är många syskonpar som de är kompisar med). Visst, det är jobbigt att ha en drös med ungar i olika åldrar samtidigt men då är det bara ett kalas och jag hade hjälp av andra vuxna (vill inte vara själv om det skulle hända något). Har haft ett sånt kalas och jag tyckte det var bra, men barnen är av en annan åsikt: "Jag vill ha ett eget kalas".
Förra året hade sonen eget kalas. Lagom många och jättelugnt och skönt. När dottern fyllde år var det ganska lerigt ute och hon kände nog inte heller för kalas just då. "Mamma, jag kan väl ha kalas till sommaren så vi kan vara ute". Perfekt! Så hon väntade med att ha sitt kalas tills i slutet av juni.
Så nu har planeringen för årets kalas börjat. Jag börjar alltid med: "I år behöver ni väl inte ha några kalas". Gissa om jag blir nedröstad.
Kollar runt på nätet och det finns många sidor med kalastips. Vilket tema man kan ha, hur inbjudningskorten ska se ut o s v. Sen är det lekar. Ibland behövs det inga lekar för att de roar sig själva, men ibland måste man ha en plan B ifall de inte skulle komma på något att göra.
Förmodligen blir det att vanligt kalas med tårta och saft och så får de göra vad de vill. Den obligatoriska godispåsen måste vi ju också ha. De senaste kalasen har jag haft skattjakt vilket jag tror de tyckt varit kul.

Är det någon som har bra kalastips?

Det ska passa barn, 7 år och 10 år. (Oj, vad fort tiden går. Sonen redan tio år och jag blir inte äldre än tjugofem (varje år). Femton år till ;) och vi är lika gamla ).

Kommentarer
Postat av: Malin

Såg en rolig "kalasbok" på Ikea, men köpte inte eftersom jag tyckte Lilleman är för liten än. Kolla hemsidan, den kanske går att beställa:)

2009-01-30 @ 22:10:27
URL: http://gottoblandat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0