Sömnproblem?

Såg en dokumentär på TV4, "Godnatt 90 gånger om dagen", som handlade om narkolepsi. Det måste vara jobbigt att lida av en sådan sjukdom. De somnar alltså var som helst, när som helst.


"Narkolepsi
, av grekiskans lepsis, gripande, anfall. Det är ett neurologiskt tillstånd med obetvinglig sömn som uppträder i korta anfall. Anfallen kan ibland uppträda i samband med att den drabbade kommer i naturlig affekt, till exempel skrattar, men i princip kan en narkoleptiker falla i sömn i vilken situation som helst. Vanligen - men inte alltid - är narkolepsi förenat med kataplexi, det vill säga att musklerna ofrivilligt ger vika, varvid den drabbade helt plötsligt kan ramla ihop. Med anledning av detta får narkoleptiker, precis som epileptiker, sällan inneha körkort eller arbeta med tunga maskiner.

Narkolepsi är en relativt ovanlig sjukdom som drabbar cirka 1/2000. Narkolepsi orsakas av en selektiv förlust av en grupp nervceller i hypothalamus, som i sin tur tros orsakas av en autoimmun reaktion."
Hämtat från Wikipedia

Kan man skylla på att man har en släng av narkolepsi när man somnar på föreläsningar?


Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag har somnat ordentligt EN gång på föreläsning... En kvällsföreläsning på stadsbiblioteket i K-d. Mjuka, sköna fåtöljer var det... Föreläsare var kursledaren. Inte så kul att plötsligt vakna och yrvaket stirra in i föreläsarens ögon...he,he! Ja, jag bad henne om ursäkt i pausen när vi drack kaffe, starkt kaffe. ;)

2009-02-11 @ 22:48:54
Postat av: Christina

Jag har somnat ordentligt EN gång på föreläsning... En kvällsföreläsning på stadsbiblioteket i K-d. Mjuka, sköna fåtöljer var det... Föreläsare var kursledaren. Inte så kul att plötsligt vakna och yrvaket stirra in i föreläsarens ögon...he,he! Ja, jag bad henne om ursäkt i pausen när vi drack kaffe, starkt kaffe. ;)

2009-02-11 @ 22:49:13
URL: http://kvarnhia.blogg.se/
Postat av: Susanna

Haha, tyvärr så är det ju så. Fast jag måste faktiskt erkänna att jag hörde först den här låten förra året, och då med några andra som sjöng, så just den här versionen hörde jag först igår! Haha

2009-02-12 @ 09:53:22
URL: http://susannaslife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0