Havrerutor med nougat

Blev ju tillfrågad om recept på kakorna jag bakat. Här kommer receptet på havrekakorna som går fort och lätt att göra. De är väldigt goda, så jag brukar göra dubbel sats, så att det räcker åt alla :-).

Havrerutor med nougat (24 st)
100g smör eller margarin
4 ½ dl havregryn
1 msk vetemjöl
1 ½ tsk bakpulver
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 msk ljus sirap

Garnering
100g mjuk nougat

Smält matfettet i en kastrull ovanpå spisen
Du kan också smälta matfettet i en skål i mikrovågsugnen. Dela då matfettet i mindre bitar. Täck skålen. Smält på full effekt 1 min.
Blanda samman havregryn, vetemjöl, bakpulver, sirap och vaniljsocker i en skål. Tillsätt matfettet. Rör om.
Har du smält matfettet i mikrovågsugnen blandar du de övriga ingredienserna direkt i skålen med det smälta matfettet.
Bred ut smeten i en smord långpanna, 20x30 cm.
Grädda kakan på galler, nedre ungsfalsen i 200 grader, ca 10 min. I vamluftsugn 175 grader ca 15 min.
Skiva nougaten tunt. Snabbt och enkelt gör du det med en osthyvel. Lägg skivorna i ett tunt lager ovanpå den heta kakan så att nougaten smälter. Gör ett dekorativt mönster med gaffel.
Skär kakan i rutor. Låt gärna kakan stå ca 20 minuter i kylskåpet så att nougaten hinner stelna innan kakan ska serveras.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0