Vanligaste födelsedagen...

Hörde på radion att den dag som flest svenskar fyller år på är den 10 april. Den näst vanligaste är den 22 mars.
Om man nu som jag är tycker det är intressant att fundera på varför det kan vara så att dessa födelsedagar är vanligast, räknar man 40 veckor bakåt i almanackan. Från den 10 april hamnar vi i första veckan av industrisemestern. Alltså kanske dessa barn blev till när föräldrarna slappnade av och tog semester och fick tid för varandra (detta är bara mina funderingar och absolut inget som jag vet om är sant).
Från den 22 mars hamnar vi vid midsommar. Jaha, då är de flesta lediga och sommaren har nyss börjat. Nätterna är som ljusast om man kanske har svårt att sova?

Men nu har jag ju ingen aning om hur många som fyller år på de andra dagarna på året. Det kanske inte skiljer många personer på de olika födelsedagarna. För det skiljer bara 10 personer i antal mellan den dag som har flest födelsedagsbarn och den som har näst flest.

Men jag ska passa på att skicka många grattiskramar till min kusin som fyller år den 10 april. Jag tror nog hon blir glad av att få veta att hon fyller år på den dag som är vanligast... :-).


Måste komplettera lite efter att hört intervjun i radion med han som gjort undersökningen. I Värmland är 9 april den vanligaste födelsedagen. "Ovanligaste" födelsedagen är den 3 december (tror jag det var), i Värmland 26 augusti. Överlag föds flest barn under våren och minst under november, december.

Kommentarer
Postat av: Veronica

Kan nog ligga något i det du, första veckan i semestern. MEN jag skulle också tro att det är många skilsmässor som kommer till stånd i slutet av semestern då paren har gått på varandra i fyra veckor ;)

2009-04-08 @ 19:56:32
URL: http://thesecretofmylife.blogg.se/
Postat av: Maria

Då är jag den vanligaste i Värmland! ;)

2009-04-10 @ 20:03:49
URL: http://mariairansby.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0