Kul nr 2...

Idag har vi faktiskt gjort något som var riktigt roligt i skolan. Jag har varit nervös för detta, men väl idag så var det ju inget man behövt vara nervig för.
Vi hade ett rättegångsrollspel. Vi var två grupper som fick ett underlag från ett rättsfall,  som vi skulle vara ena sidan av. Så vi var vittnen, advokater och nämndemän. En av våra lärare agerade domare. Han sitter som domare i hovrätten annars, så han kan sin sak.
Jag har aldrig spelat rollspel förut och var mest åhörare idag, men vad bra allihopa gjorde det. Advokaterna "grillade" vittnena, men de lyckades svara på alla frågor, utan att tveka. Det är ju svårt att veta vad advokaterna ställer för frågor och sen vad vittnet svarar och sen ställa följdfrågor. Detta klarade våra "advokater" bra. Vi hade bara två timmar, men tiden gick så fort  så att vi tyckte inte vi hann med allt. Kunde hållit på ett par timmar till. Så jag var nervös alldeles i onödan.
Men till fredagen har vi muntlig redovisning av ett case, och det är jag nervös för nu.

Kommentarer
Postat av: Veronica

Du ska bara veta hur kul det är att sitta där "på riktigt". Har suttit både i Länsrätt och Kammarrätt. Efter turen i Kammarrätten i Göteborg så retar min chef mig för att jag inte "pratade fint". Men förhandlingen gick min väg i allafall. Man kommer långt med nysockenmål ;)

2009-04-01 @ 20:16:22
URL: http://thesecretofmylife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0