Lussebak

Ikväll har jag bakat lussekatter! Vet inte när jag gjorde det sist. Inte i fjol iallafall, kanske inte året före dess heller. Fann saffran i lådan som inte var riktigt färsk men den gick att använda. (Köper saffran varje år ifall lusten skulle ifinna sig).
Bara man börjar baka går det lätt, det är att sätta igång som brukar ta tid. Det är så mycket annat som måste göras först. Men ikväll tog jag mig i kragen och "satte en deg". (Under tiden den jäste fixade jag en sen middag). Barnen hjälpte till att baka ut "kusarna".



Fick även för mig att "pyssla lite" (kallmålning). Hade en keramikljusstake liggande som inte blivit målad än. Så den målade jag mellan jäsningarna och gräddningarna. Den blev klar (tror jag). Fixar kanske till den lite till innan jag sprejar den. Tänkte det skulle bli en julklapp till ... (nä... det talar jag inte om).



Nu ska jag ta och provsmaka en lussekatt. (Sambon har redan smakat och de är godkända).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0