Jul, jul...

Imorgon är det julafton!
Jag tycker det är mysigt med julen, men jag tror inte sambon tycker att dagarna före jul är så trevliga. Men iår tycker jag att jag varit ganska lugn hittills. Det känns ut som om jag hinner med allt, OM jag får lite hjälp med lite dammsugning och undanplockning idag. Det är där "otrevligheterna" kommer in. Jag brukar bli lite "upprörd" dagen före julafton om jag ber sambon om hjälp och han inte gör det DIREKT. Då gör jag det själv och sambon blir irriterad eftersom jag inte har tid att vänta och jag blir lite mer irriterad. Men det går över och på julafton är det städat och klart. Det som inte hinns får vänta tills en annan gång.
Ett år hann jag inte sätta upp tomtarna för att jag jobbade mycket före julen, även julafton, utan fick upp bara ett par stycken tomtar. När det lugnade ner sig efter annandag jul plockad jag upp resten. (Jag vet att det är lite knäppt men tyckte jag skulle ta fram allt, även om det räckte med de som var framme.)
Jag har en del kvar men jag har ju hela morgondagen på mig (tidsoptimisten). Bara ungarna håller sams och plockar undan efter sig kan jag nog ta det lugnt på uppesittarkvällen.

Jag har med mig från när jag var liten att det inte ska pyntas förrän på julafton och att det sista ska göras kvällen före (t ex koka skinkan). Varje år är min ambition att jag ska vara klar i god tid så att jag ska kunna ta det lugnt och njuta av kvällen före julafton och inte stressa runt som mamma gjorde. (Tror inte hon gör det nu efter att jag och syster flyttade hemifrån, nu är ju inte vi hemma och stökar till). Men varje år blir det likadant. Allt görs i sista minuten.

Jag är klar med julskinkan, har lagt in sill, stekt köttbullar, fått upp alla gardiner, packat in alla julklappar (måste kolla imorgon, för jag brukar missa nån som jag gömt) och handlat (inte allt, ska iväg och fixa det sista). Jag har kvar att fixa resten av maten och städa klart köket (brukar ta det sist). Tomtarna har inte kommit fram än men det ska ungarna fixa. Julgranen ska kläs också. Har inte granskat (hihi) den än men den såg OK ut på håll. Lite frisering så blir det nog bra, (ja, jag fuskar och tar till sekatören ibland och snyggar till granen). Jag har en del kvar att göra men det ska väl JAG hinna!



Kommentarer
Postat av: Christina

Ha, ha... det låter som att ni har det ungefär likadant som oss innan julafton... Det är därför Johan jobbar ända in i det sista. Han har inte tagit julgran än och DET är typ den enda uppgift han har här hemma före julafton... Det är långt till kvällen.

2008-12-23 @ 10:53:55
URL: http://kvarnhia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0